مقالات

کاشی استخری، ویژگی ها و کاربردها

کاشی استخری

کاشی استخری به دلیل نفوذناپذیر بودن نسبت به آب مناسب فضاهایی مرطوب که رطوبت بالایی را دارا هستند می باشد، همین خصوصیت این نوع از کاشی ها دوام و عمر مفید آن ها را افزایش داده است. کاشی های استخری علاوه بر استفاده در استخرها کاربردهای فراوان دیگری نیز در زیباسازی ساختمان و کارهای هنری دارا می باشد.

کاشی استخری چیست؟

کاشی استخری

کاشی ای را کاشی استخری می گویند که به دلیل ویژگی های خاص خود مناسب محیط هایی با رطوبت بسیار زیاد بوده، همین امر سبب می شود که مقاومت و سازگاری مناسب را برای استفاده در این گونه شرایط داشته، از دوام مناسبی نیز برخوردار باشد. کاشی های استخری به شکل شش ضلعی و همچنین مربعی شکل در ابعاد 5/2 در 5/2 بر روی توری هایی در اندازه ی 30 در 30 قرار گرفته اند که به راحتی می توان کاشی ها را بدون هیچ گونه آسیب دیدگی از روی توری جدا کرده، مورد استفاده قرار داد. کاشی های استخری رنگ های مختلفی را دارا هستند؛ رنگ هایی مثل زرد، سفید، نارنجی، آبی، سرمه ای، قرمز و … که پر طرفدارترین این رنگ ها رنگ سرمه ای است و البته از لحاظ قیمت هم نسبت به سایر رنگ های این نوع از کاشی ها قیمت بالاتری را دارا می باشد.

ویژگی های کاشی استخری

قابلیت استفاده در طراحی ها

کاشی های استخری به دلیل اندازه ی مناسب ابعاد خود و همچنین تنوع رنگی، قابلیت استفاده در طراحی های دیوار نگاره ها، تصویرسازی های هنری را داشته، می توانند در کارهای هنری متنوعی به کار گرفته شوند.

به صرفه بودن

چون نصب کاشی استخری با چسب های مخصوص انجام می شود، به همین علت نصب این کاشی ها چه از لحاظ هزینه و چه از نظر سرعت کار نسبت به کار با دوغاب و ایزوگام کاملا به صرفه می باشد.

عدم لک پذیری

همین خاصیت ضد آب بودن کاشی استخری سبب می شود تا لک پذیری آن نیز به حد صفر برسد، از این رو ظاهر این نوع از کاشی ها نیز به مرور زمان آسیب نمی بیند و همین امر باعث بالا رفتن عمر مفیدشان خواهد شد.

بزرگ تر نشان دادن سطح

کاشی های استخری به دلیل این که دارای سطحی پوشیده شده از لعاب براق می باشند، فضا را بزرگ تر از اندازه ی اصلی آن نشان می دهند.

همچنین به دلیل این که برای نصب آن ها بر روی سطوح از چسب مخصوص کاشی استفاده می شود، علاوه بر این که آن سطوح با به کارگیری این نوع از چسب ها دارای مقاوت بالایی می شوند، به این علت که هنگام نصب کاشی های استخری با چسب مخصوص نیازی به استفاده از چسب با ضخامتی زیاد نیست، جای کم تری نیز اشغال شده، فضا را بزرگ تر نشان می دهد.

در صورتی که وقتی از دوغاب و یا ایزوگام استفاده می گردد، تقریبا فضایی با ضخامت 2 تا 3 سانتی متر گرفته شده، باعث می شود تا محیط، کوچک تر از آن چه که در واقعیت وجود دارد به نظر برسد.

مقاوم در برابر یخ زدگی

کاشی های استخری در برابر یخ زدگی مقاوم بوده، با انبساط و انقباض های احتمالی که در محیط قرار گرفتن شان پیش می آید هیچ نوع صدمه ای نمی بینند و همچنین از سطحی که بر روی آن نصب شده اند نیز جدا نمی شوند.

کاربردهای کاشی استخری

اولین کاربردی که برای کاشی استخری به نظر می رسد، برای کف و دیواره های استخر می باشد، اما این تنها یکی از کاربردهای آن می باشد و این نوع از کاشی ها کاربردهای متنوعی را دارا هستند.

کاربرد کاشی استخری در دکوراسیون داخلی

علاوه بر کاشی های تزئینی که دارای نقش و نگارهای خاص و زیبا بوده، برای زیباسازی مکان های مختلف بر روی دیوارها و یا ستون ها به کار گرفته می شوند، استفاده از کاشی های های استخری با عنوان کاشی های کاربردی نیز در فضاهایی مثل کف و دیوارهای آشپزخانه و یا سرویس های بهداشتی با چیدمانی زیبا می تواند فضای زیبایی را در خانه به وجود بیاورد.

کاشی استخری
کاشی استخری

کاربرد کاشی استخری در معرق کاشی

با هنر زیبای معرق کاشی علاوه بر این که می توان یک تصویر زیبا با استفاده از کاشی های استخری و با به کارگیری انواع مختلف رنگ های آن در فضای داخلی و خارجی هر ساختمانی ایجاد کرد، قسمت هایی که در ساختمان دارای لبه های تیز هستند را نیز می شود با طراحی های زیبا به سطوحی زیبا و آرامش بخش تبدیل نمود.

کاربرد کاشی استخری در تابلوهای صنایع دستی

کاشی استخری علاوه بر این که با دستان هنرمندان در سطوح مختلف ساختمان زیبایی ایجاد می کند، قادر خواهد بود تا با در هم آمیختن رنگ های مختلف آن و یک طراحی مناسب به صورت یک تابلوی صنایع دستی برای علاقه مندان عرضه شود.

کاشی استخری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *