مقالات

سرامیک ضد اسید چه خصوصیاتی دارد؟

سرامیک ضد اسید

سرامیک ضد اسید در برابر فرسایش شیمیایی که در مجاورت محیط­های اسیدی یا محلول­های قوی ساینده رخ می­دهد، مقاومت می­کند. میزان جذب آب و مایعات توسط این نوع سرامیک بسیار کم می­باشد، که در مقاومت آن در برابر اسید موثر است. از تایل سرامیک ضد اسید جهت کف پوش و دیوار پوش سالن­های تولیدی و  صنعتی استفاده می­شود.

ویژگی های سرامیک ضد اسید

ویژگی های سرامیک ضد اسید

سرامیک ضد اسید در برابر فرسایش شیمیایی که در مجاورت محیط های اسیدی یا محلول های قوی ساینده رخ می­دهد، مقاومت می­کند. میزان جذب آب و مایعات توسط این نوع سرامیک بسیار کم می­باشد، که در مقاومت آن در برابر اسید موثر است.
سرامیک ­های ضد اسیدی، تایل­ های مقاوم در برابر اسیدها و مواد شیمیایی کاملاً ضدعفونی شده هستند که با استفاده از رس مخصوص غیر آهنی تولید می­ شوند و در دماهای بسیار بالا پردازش می شوند. این فرایند باعث می­شود مواد اولیه گداخته شوند و یک جرم متراکم با جذب آب بسیار کم و کمتر از 0.5٪ تشکیل دهند.
انواع مواد سرامیکی اغلب از جنس کریستالی، اکسید نیترید یا کاربید است که یک ماده غیر معدنی و غیر فلزی می­باشد. سرامیک مدرن را می­توان به عنوان ترکیباتی از فلزات و غیر فلزات تعریف کرد که عموماً بین آنها پیوند اتمی یونی وجود دارد. مواد اولیه سرامیک سنتی شامل مواد معدنی رس مانند از نوع کائولینیت است، در حالی که مواد جدید آن شامل اکسید آلومینیوم است که بیشتر به عنوان آلومینا شناخته می­شود. مواد سرامیکی مدرن­، که به عنوان سرامیک پیشرفته طبقه بندی می­شوند، شامل کاربید سیلیکون و کاربید تنگستن است.

ویژگی های ظاهری کاشی ضد اسید

شکل و اندازه

کاشی های ضد اسید معمولا در ابعاد 115*230 میلی متر و در ضخامت 20 تا 25 میلیمتر تولید و عرضه می شود. البته در صورت وجود سفارشاتی با حجم معین، امکان تولید کاشی های دیگری در ابعاد متفاوت نیز موجود است.

ضخامت

ضخامت کاشی ضد اسید به تعداد سازندگان این نوع کاشی متنوع و متفاوت است. هر کدام از سازنگان کاشی ضد اسید در توضیح مشخصات محصول خود، ضخامت آن را برای مصرف کنندگان اعلام می کنند.

سرامیک ضد اسید
سرامیک ضد اسید

نکات مهم در خرید کاشی ضد اسید

» از کاشی ضد اسید معمولا در محیط های صنعتی استفاده می شود که معمولا محل رفت و آمد تعداد زیادی از پرسنل و کارگران است. بنابراین اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد استفاده از این محصول را در محیط های صنعتی پر رفت و آمد دارید، بهتر است سرامیک ضد اسید رج دار انتخاب کنید؛ این نوع کاشی از لیز خوردن افراد جلوگیری می کند و باعث حفظ ایمنی پرسنل می شود.

» نکته مهم دیگر در استفاده از کاشی ضد اسید در محیط های صنعتی توجه به موادی است که با این نوع کاشی واکنش می دهند. سرامیک های ضد اسید بدون پایه کربنی در برابر اسید فسفریک و اسید هیدروفلوئوریک مقاوم نیستند و در تماس با این دو ماده واکنش می دهند. اگر در محیط کار احتمال می دهید که با این دو ماده بیشتر سر و کار داشته باشید، بهتر است کاشی ضد اسید با پایه کربنی استفاده کنید.

» در انتخاب کاشی ضد اسید برای محیط های کاری و صنعتی، رنگی را انتخاب کنید که چرک تاب باشد. این نوع کاشی ها مخصوصا سرامیک هایی که دارای رنگدانه های قرمز هستند قدرت بروز کمتری به لکه ها می دهند.

نصب و اجرای تایل سرامیک ضد اسید چگونه است؟

به منظور آنکه بتوان از ویژگی‌های مثبت این سرامیک استفاده کرد، رعایت مواردی در نصب، اجرا و بند کشی این نوع سرامیک ضروری است. در محیط ­های اسیدی، لازم است از ملات و چسب ضد اسید جهت کار گذاشتن و بندکشی اینگونه تایل استفاده نمود، زیرا ملات عادی در این مکان­ها خورده شده و ابتدا باعث لق شدن کاشی شده و سپس باعث آسیب‌دیدگی و شکستگی آن می­گردد. در نتیجه، به مرور مواد و مایعات موجود در محیط در زیر سرامیک باقیمانده و باعث انتشار بوی نامطبوع در محیط می­گردد.
همچنین در زمان نصب، بسته به ابعاد تایل حداقل فاصله بندها در حدود 3 تا 5 میلی متر باشد. دقت داشته باشید که در مکان­ هایی که وسایل نقلیه و بارهای سنگین حمل و نقل می شوند، سطح زیر تایل سرامیک ضد اسید کاملا از ملات پوشانده شود.

سرامیک ضد اسید

نصب کاشی و سرامیک ضد اسید

بستر کاشی

از نکات مهم نصب کاشی، زیرسازی مناسب و کامل بستر محیطی است که کاشی قرار است بر روی آن بنشیند. دقت در انجام بی نقص زیرسازی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا حتی اگر از بهترین سرامیک ضد اسید بازار نیز استفاده کنید ولی زیرسازی مناسبی نداشته باشید، کیفیت کار افت شدیدی خواهد داشت و حتی بعد از مدتی ممکن است کاشی دچار شکستگی شود.

ملات ضد اسید

برای نصب کاشی ضد اسید در محیط صنعتی باید از ملات ضد اسید نیز استفاده کنید. در غیر این صورت اسیدهای محیط صنعتی به مرور زمان باعث خورندگی بندکشی سرامیک های می شوند و با نفوذ به زیر سرامیک ها علاوه بر ایجاد بوی بد، باعث لق شدن کاشی ها نیز خواهند شد.

چسب مخصوص

برای نصب سرامیک ضد اسید با استفاده از چسب، باید از انواع مخصوص آن استفاده کنیم. هنگام نصب کاشی ضد اسید با چسب باید بسیار دقت به خرج دهید. زیرا زمان خشک شدن و چسبیدن کاشی با این چسب ها کوتاه است و جدا کردن کاشی بعد از چسبیدن، بدون آسیب دیدن کاشی، غیرممکن است.

کاربرد سرامیک ضد اسید در صنایع چیست؟

سرامیک ضداسید، در صنایع شیمیایی که نیاز به مقاومت در برابر فرسایش شیمیایی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف را به خود اختصاص داده است. اینگونه سرامیک ها به دلیل آنکه در مقابل اسید های مختلف به جز اسید فلوئوریدریک، مقاومت زیادی دارند، برای مکان­ هایی که سرامیک های معمولی در خطر آسیب توسط اسید ها هستند، مورد استفاده قرار می­گیرند. از سرامیک ضد اسید که در ساخت کاشی و تایل به کار می­رود، جهت کف پوش و دیوار پوش سالن­ های تولیدی و  صنعتی استفاده می شود. همچنین این نوع تایل سرامیک برای استفاده در پوشش کف و دیوار سالن های انواع کارخانه جات صنایع غذایی و نوشابه سازی مناسب هستند.
در صنایعی که نیاز به حوضچه هایی برای نگهداری مواد اسیدی و مواد شیمیایی دارند، جهت کف و دیواره ­های این حوضچه ­ها از تایل سرامیک ضد اسید استفاده می­گردد. بسیاری از آنها از سختی بالایی برخوردار هستند از این رو به عنوان پودر ساینده و ابزار برش در محیط­ های اسیدی استفاده می­ شوند. همچنین به دلیل سختی بالای این تایل سرامیک، در برابر سایش حاصل از رفت و آمد زیاد و نیز مقاومت بسیار در برابر اسیدها و روغن­ های ترمز، یکی از موارد استفاده از آن ها در کف پوش پارکینگ ها و مکان­ هایی است که رفت و آمد وسایل نقلیه در آنجا زیاد است. اینگونه سرامیک ­ها از نقطه ذوب بالایی برخوردار هستند که باعث می­شود در ساخت مواد نسوز استفاده گردند. آنها همچنین عایق های حرارتی خوبی هستند که دلیل دیگری برای استفاده از آنها به عنوان مواد نسوز است.

سرامیک ضد اسید

این سرامیک مقاومت الکتریکی بالایی دارد، این خصوصیت باعث می­شود تا به عنوان عایق مناسب در صنایع استفاده شوند؛

از آنجا که توانایی جذب آب در این سرامیک ها به شدت کم است در مکان­ های مرطوب که احتمال باقی ماندن آب، کفک­زدگی و انتشار بوی بد وجود دارد، از سرامیک ضداسید استفاده می ­شود. در ساخت این نوع سرامیک از مواد اولیه خالص سفال سنگ نما یا stoneware  استفاده می شود. علی بابا یک نام مشهور برای یک کوزه بزرگ سرامیک سنگی با ظرفیت 5000 لیتر است که برای ذخیره اسیدهای شیمیایی کاربرد دارد.
در بناسازی محیط ­های کاری مانند سالن­های صنعتی، سالن­ های تولید مواد غذایی، آزمایشگاه ها، و دیگر مکان های بهداشتی، رعایت استانداردهای صنعتی و بهداشتی، برای پوشش کف و دیوارها بسیار مهم است. در اینصورت چند ویژگی سرامیک ضد اسید قابل توجه است؛
» مواد سرامیکی به طور معمول سخت، شکننده، نیرومند در مقابل فشرده سازی و ضعیف در مقابل برش و کشش هستند.
» سرامیک ها به طور کلی می­توانند در برابر درجه حرارت بسیار بالا از 1000 درجه سانتیگراد تا 1600 درجه سانتیگراد مقاومت کنند.
» اینگونه سرامیک­ها دارای خاصیت نفوذناپذیری و شفافیت بالایی هستند.
» این نوع از سرامیک­ها از نظر شیمیایی بی اثر و مقاوم در برابر اسیدها هستند که این ویژگی باعث دوام آنها در محیط های اسیدی می­شود.
» در این نوع سرامیک، جذب آب بسیار کم بوده و مقاومت بالایی در برابر انجماد و یخ زدگی دارد.
» اینگونه سرامیک­ها در برابر سایش از مقاومت بالایی برخوردار بوده و همچنین سختی زیادی دارند.
» این نوع سرامیک دارای مقاومت مکانیکی زیادی است.
» چگالی جرمی آنها کم است که در نتیجه اجزای سبک وزنی دارند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *