مقالات

آشنایی با کاربرد سرامیک بیمارستانی

آشنایی-با-سرامیک-بیمارستانی

کاربرد سرامیک بیمارستانی همانگونه که از نام آن پیدا است بیشتر در مراکز بیمارستانی، درمانگاه ها و مطب ها می باشد. سرامیک رنگی بیمارستانی می بایست نسبت به انواع معمولی مقاوم تر باشد، در مقابل مواد شوینده واکنش نشان ندهد و تمیزی آسان تری داشته باشد. معمولا این سرامیک ها در رنگ ها و آلیاژها مختلفی تهیه می شوند. در این مقاله تلاش شده  است تا با کاربرد سرامیک بیمارستانی و نکاتی که در تهیه آن باید لحاظ نمود؛ پرداخته شود.

سرامیک بیمارستانی

کاربرد سرامیک بیمارستانی چیست ؟

در بیمارستان ها از پوشش هایی نظیر پارکت، کاشی، کف پوش و یا سرامیک رنگی بیمارستانی استفاده می شود. در این بین کاربرد سرامیک بیمارستانی بیشتر است و اکثرا این مورد مقبول واقع می شود. سرامیک رنگی بیمارستانی به نسبت سایر موارد از مقاومت بیشتری برخوردار است. در بیمارستان ها در بخش های مختلف اعم از اتاق های عمل، راهرو، اتاق های انتظار و … از سرامیک بیمارستانی استفاده می شود. معمولا سرامیک رنگی بیمارستانی صیقلی بوده و امکان شست و شوی آنان راحت تر است.

سرامیک رنگی بیمارستانی در چه رنگ هایی در بازار موجود است؟

سرامیک بیمارستانی در مراکز بهداشتی می تواند دارای رنگ های متفاوتی باشد اما باید دقت نمود که این سرامیک ها می بایست دارای رنگ روشنی باشند تا بتوانند آلودگی و کثیفی را به راحتی نشان دهند به همین دلیل سرامیک رنگی بیمارستانی اکثرا به صورت سفید در بازار وجود دارند. اما از طرف دیگر یکی از کاربرد سرامیک بیمارستانی در تشخیص و پیدا نمودن بخش های مختلف در بیمارستان می باشد. قطعا شما نیز در راهروهای بیمارستانی با خطوطی مواجه شده اید که بین سرامیک های راهرو به رنگ هایی چون قرمز، زرد و … نمایش داده می شود. از این سرامیک رنگی بیمارستانی جهت راهنمایی برای دستیابی به بخش یا اتاق خاصی استفاده می شود.

در انتخاب سرامیک رنگی بیمارستان موارد زیادی از جمله، محل مورد استفاده سرامیک، میزان نور و بحث روانی مورد توجه قرار می گیرد. رنگ آبی به عنوان کاربرد سرامیک بیمارستانی در بخش اتاق انتظار مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ با خاصیت آرامش بخش می تواند فشار همراهانی که در اتاق انتظار حضور دارند را کاهش دهد.

از طرف دیگر سبز روشن که گاها پس زمینه فسفری نیز دارد، در اتاق های عمل کاربرد دارد. در این اتاق ها چون نور کم است و جهت متمرکز کردن حواس پزشکان به منطقه ای خاص می بایست از رنگ های تیره استفاده نمود، گزینه مناسبی است. اما به صورت کلی در بیمارستان ها از رنگ سفید بیشتر استفاده می شود زیرا این رنگ به راحتی آلودگی را نمایش می دهد.

کاربرد سرامیک بیمارستانی در اتاق پزشک

در اتاق پزشکان که عموما به عنوان مناطق غیر استریل نیز در نظر گرفته می شود، می توان از سرامیک بیمارستانی رنگ روشن استفاده نمود که آلودگی را سریعا نشان دهند. سرامیک اتاق پزشکان میتواند به رنگ های سبز روشن و یا آبی کم رنگ باشد که بار روانی انتظار را کاهش دهد.

کاربرد سرامیک بیمارستانی و هوشمند سازی آنها در بیمارستان

جالب است که مطلع باشید، امروزه نوعی سرامیک بیمارستانی به نام سرامیک های هوشمند وارد بازار شده اند که این امکان را دارند بدون استفاده از هرگونه شوینده به صورت اتوماتیک آلاینده ها و باکتری ها را از بین ببرد. کاربرد سرامیک بیمارستانی هوشمند در اتاق های استریل بسیار است. از جمله مزایای آن می توان به از بین بردن آلاینده ها، باکتری ها، کاهش هزینه مواد شوینده و … اشاره نمود.

هر بیمارستان از بخش های مختلفی تشکیل شده است و با توجه به  نوع کاربرد و عملیات هر بخش می بایست از سرامیک بیمارستانی خاص نیز استفاده نمود که در زیر به توضیح چند مورد پرداخت می شود.

سرامیک بیمارستانی

کاربرد سرامیک بیمارستانی در اتاق های عکسبرداری:

در اتاق های رادیولوژی و عکسبرداری چون از امواج رادیویی به وفور استفاده می شود لذا سرامیک های مذکور باید دارای مقاومت بالایی باشند. معمولا سرامیک بیمارستانی این بخش ها در ساختار خود، لایه های سرب دارند که مانع از خروج امواج مضر شوند.

برای ساخت سرامیک بیمارستانی مذکور از سرب درون بخش های سفال استفاده می شود. در مرحله بعد بر روی مخلوط سفال و سرب یک لایه لعاب کشیده می شود تا از رد و بدل شدن هر گونه امواج مغناطیسی جلوگیری گردد.

نتیجه گیری

کاربرد سرامیک بیمارستانی  بسیار گسترده است که با توجه به محل استفاده شرایط خاص را طلب می نماید. همچنین سرامیک رنگی بیمارستانی که در این مقاله کاربرد آن شرح داده شد امروزه به صورت هوشمند نیز در بازار وجود دارند تا به استریل نمودن هر چه بیشتر محیط کمک نمایند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *