مقالات

پخت سرامیک

پخت سرامیک

پخت سرامیک چیست و چگونه انجام می گیرد

بسیاری از خریداران سرامیک می خواهند بدانند که عملیات پخت سرامیک چگونه است و در عین انجام این فرآیند چه تغییراتی در سرامیک خام رخ داده و چه خواص و ویژگی هایی به سرامیک افزوده می شود .

هدف از انجام عملیات پخت سرامیک، تبدیل خاک رس ضعیف و خام سرامیک به یک شکل شیشه ای ، بادوام و کریستالی و مقاوم است. این عملیات در کوره خاصی انجام می گیرد.کوره های پخت کاشی و سرامیک در طی قرن ها ی متمادی کارآمدتر شده است . این کوره ها بعضا به شکل تونل بوده و در مواردی چرخشی هستند . دمای کوره که عملیات پخت در آن انجام می گیرد موجب بروز تغییرات جدی در خاک رس شده و لعاب آن را بوجود آورده و شکل می دهد . معمولا روش پخت به اینصورت است که ابتدا کوره را طی چند ساعت تا حدود 1000 درجه فارنهایت گرم کرده وسپس سرامیک خام را درآن قرار می دهند . در دمای حرارتی بین 1900 تا 2400 درجه فارنهایت ابتدا ماده اجری رنگ سرامیک پخته شده و در مرحله بعدی لعاب آن شکل می گیرد . هرچه میزان حرارت بیشتر باشد سرامیک محکم تر و بادوام تر خواهد شد . این فرآیند معمولا بین 3 الی 8 ساعت بطول می انجامید . هرچند با رشد تکنولوژی این ساعت کاهش یافته است . در مواردیکه درجه حرارت پایین باشد لعاب سرامیک خوب شکل نمی گیرد . چنانچه مراحل خنک کردن سرامیک بتدریج و به آرامی صورت گیرد کیفیت سرامیک بمراتب بهتر می شود .

بدلیل تجربه ایتالیایی ها در صنعت آجر پخته و سرامیک در صنعت سرامیک سازی بارها به کلمه Monocottura که یک اصطلاح ایتالیایی است مواجه می شویم که در مواردی بکار می رود که سرامیک ها یکبار در کوره قرار گیرند . در این حالت سرامیک ها تک رنگ یا یکبار پخت نامیده می شوند . این نوع سرامیک ها در کف و دیوارهایی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز چندانی به مقاومت ندارند. چنانچه به کاشی ها و سرامیک های مقاوم تری نیاز داشته باشیم باید از سرامیک های دوبار پخت یا سه بار پخت استفاده کنیم . در صورتیکه بخواهیم سرامیک دارای لعاب با رنگ و طرح های متفاوت تری باشد باید سرامیک ها مجددا در کوره های مخصوص قرار گیرد. این فرآیند بارها و بارها تکرار می شود تا طرح و لعاب مورد نظر بدست آید .

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *